+36 30 944 76 26

#

FIGYELEM: ELLENŐRZI A HATÓSÁG A KLIMÁKAT!


Vége annak az időnek, amikor bárki bárhol, bárkitől vásárolhatott kisebb vagy akár nagy klímát, szintén bárkivel felszereltethette, majd üzemeltethette kedvére, és akár a hűtőközeget is kiengedhette a levegőbe. Szabályok eddig is voltak, de most már be is tartatják őket.

NKVH

A Nemzeti Klímavédelmi Hatóság életre keltésével és a szabályozás szigorításával a tapasztalatok szerint visszaszorulóban van a feketemunka. Egyre többen regisztrálnak, szerzik meg a képesítéseket, hogy legálisan tudják végezni tevékenységüket. De milyen szankciók vannak? Egyáltalán kik ellenőrzik a törvény betartását, és milyen apparátussal?

Az ellenőrző rendszer három pilléren nyugszik, a kötelező személy- és vállalkozásképesítésen, valamint a klímaberendezések kötelező regisztrációján. A minisztériumon belül létrejött egy hatóság (a Nemzeti Klímavédelmi Hatóság), így a jogszabályalkotás, a végrehajtás és a végrehajtás ellenőrzése egy kézbe került. Régebben az Országos Monitoring és Képesítő Testület próbálta betölteni ezt a funkciót. Ezt a testületet az akkori környezetvédelmi miniszter jelölte ki egy győztes pályázat eredményeképpen, de nem volt hatósági funkciókkal és ellenőrzési jogkörökkel felruházva. A környezetvédelmi felügyelőségek sem érezték magukat felhatalmazva az ellenőrzésekre, egyszóval gyakorlatilag mindenki úgy tevékenykedett, ahogy jónak látta. Az NKVH megalakulása óta több mint 2000 új képesített személy lépett be a rendszerbe – elsősorban kis klímaszerelők –, köszönhetően annak, hogy manapság már előtöltött berendezéseket sem lehet vásárolni képesítés nélkül.

Szankcionálás

A szankcionálás lehetősége kőkeményen benne van a rendeletben. A betartásának ellenőrzéséhez olyan testületre van szükség, amely szakmailag megalapozottan képes ítéleteket hozni. Megfelelő műszerezettség, többéves, évtizedes szakmai tapasztalat, rutin kell ehhez a munkához. Relatíve egyszerű azt meghatározni, hogy egy kereskedő eladott-e hűtőközeget képesítés nélküli személynek, mert az a könyvelési adatokból, a regisztrációs rendszerből meghatározható, viszont egy berendezésbe töltött hűtőközeg minőségét, egy készülék működési sajátosságait például lényegesen nehezebb meghatározni. Az épületgépészeti gyakorlatból jól ismert, „életszagú” és megfelelő műszaki intuícióval rendelkező mérnökszakértőre van szükség a helyzet értékeléséhez és a szankciók kiszabásához. A hűtős szövetség vagy éppen a mérnökkamara szakértői jelenleg is rendelkezésre állnak, adott esetben őket is ki lehet rendelni egy-egy vitatott esethez, így igazságot lehet szolgáltatni.

Információkat kértünk az NKVH ellenőrzési aktivitásáról a hatóságtól. Új információ volt számunkra, hogy immár előre be nem jelentett vizsgálatokat is végeznek, illetve nem bejelentett (csak feltételezett) hűtőkörökhöz is kiszállnak. Reméljük, nemsokára konkrét esetekről is hírt adhatunk.

Ellenőrzés

A hatóság ellenőrzési tevékenysége során hatósági eljárást folytat le, valamint helyszíni ellenőrzést végez. A hatósági ellenőrzés során az esetlegesen hiányzó dokumentumok pótlása érdekében iratcsatolásra hívja fel a hatóság az ügyfeleket, továbbá figyelmezteti őket az elmaradt kötelezettségek pótlására a megadott határidőn belül. A helyszíni ellenőrzés történhet többek között próbavásárlás, fel nem fedett próbavásárlás, helyszíni leltározás, valamint a fluortartalmú üvegházhatású gázokkal tevékenységet végző ügyfélnél elrendelt ellenőrzés formájában is.

Idén a hatóság ellenőrzési tevékenységének fontos részét képezi a klímagáz-adatbázisban (a továbbiakban: adatbázis) regisztrálatlan hűtőkörök ellenőrzése, valamint az adatbázisban meglévő regisztráció nélkül tevékenykedő vállalkozások ellenőrzése. A hatóság figyelmet fordít majd a végfelhasználók számára értékesített, nem hermetikusan zárt, hűtőköri szerelést igénylő, F-ÜHG-val előtöltött vagy azzal üzemelő alkalmazások esetében előírt Telepítési tanúsítványok meglétére is. A helyszíni ellenőrzések és a próbavásárlások pedig kiemelten az F-ÜHG vásárlás ellenőrzése irányulnak majd.

A hatóság határozataiban vagy a jogszabályokban foglalt előírások be nem tartása esetén a hatóság bírságot szabhat ki, ismételt jogsértés esetén pedig már emelt bírságtétel kiszabására kerül sor.

 

(FORRÁS: VGF SZAKLAP)

Kosár

Összesen nettó: 29 468 HUF

Összesen bruttó: 37 425 HUF

Tovább a fizetéshez

Még vásárolok